Skip to Content
“Mr. Amazon” Jeff Bezos, de rijkste man op aarde, zorgt ervoor dat je àlles kan kopen. maar tegen welke prijs?

“Mr. Amazon” Jeff Bezos, de rijkste man op aarde, zorgt ervoor dat je àlles kan kopen. maar tegen welke prijs?

Telefacts Zomer op donderdag 29 augustus om 23.00 bij VTM

Amazon is de grootste webwinkel ter wereld, waar je alles, maar dan ook echt àlles kan kopen: van boeken tot teenslippers. Van meubilair tot auto-onderdelen. Het bedrijf verzendt maar liefst 158 ​​pakketjes per seconde, goed voor 5 miljard per jaar. De voorbije weken kwam Amazon meermaals in het nieuws. Met haar bekritiseerde ‘ambassadeurs’ en omdat DHL vanaf nu geen Amazon-pakjes meer zal bezorgen in Duitsland.

De grote man achter Amazon is Jeff Bezos. Hij is klein begonnen in 1994 in zijn garage, in een buitenwijk in Seattle. Vandaag is hij met een vermogen van 130 miljard euro de rijkste man op aarde.

Stap voor stap vergroot het Amazon-imperium z’n greep op de wereld. Het is een miljoenen business die alles en iedereen wegconcurreert. Het bedrijf is zo groot geworden dat het de markt kapot maakt. “Voor elke nieuwe baan bij Amazon, gaan er twee verloren in andere bedrijven.”, zo zegt Stacy Mitchell, een onderzoekster die de groei van de e-commerce gigant al jarenlang volgt.

Overal waar Amazon komt, sluiten er winkels en de werknemers van de distributiecentra klagen dan weer over de onmenselijk hoge eisen en de lage lonen. “Ze hebben genoeg geprofiteerd. Wij willen minder werken en meer kunnen leven”, klinkt het tijdens protesten op straat. Maar topman Jeff Bezos wuift alle kritiek weg: “Wie iets nieuws of innoverends doet, wordt vaak verkeerd begrepen.”

Moeten we waakzaam zijn voor grote bedrijven zoals Amazon? En betekenen ze een gevaar voor onze economie?

Niet voor publicatie:
Foto’s uit het persbericht kan je downloaden via https://communicatie.vtm.be
​Uitgebreid fotomateriaal vind je op https://persweb.be/

Elle De Leeuw Senior Press Officer
Over VTM

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de newsroom van DPG Media

Klik hier voor de newsroom van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via [email protected]

VTM
Medialaan 1
1800 Vilvoorde