Frances Lefebure wordt blind gedropt bij een rouwkamp en wil iedereen aan het 'vrijwilligen' krijgen

Frances Lefebure wordt blind gedropt bij een rouwkamp en wil iedereen aan het 'vrijwilligen' krijgen

Make Belgium Great Again: aflevering 4 op zondag 3 november om 19.55 bij VTM

In de vierde aflevering van Make Belgium Great Again raakt Frances een zeer belangrijk maatschappelijk thema aan, nl. vrijwilligerswerk. 1 op 8 mensen in België doet al aan vrijwilligerswerk, maar dat betekent dus dat 7 op 8 mensen het nog níet doen... Frances werd een tijd geleden zelf blind gedropt bij het rouwkamp van Missing You. Tijdens dat zomerkamp worden kinderen en jongeren geholpen om met het verlies van een naaste om te gaan. Voor Frances, die zelf haar moeder verloor op haar 17de, was dit een zeer bijzondere ontmoeting.  

Frances: “Ik wist niet dat dit bestond, zo'n rouwkamp. Ik ben zo onder de indruk als ik zie hoe belangrijk dit is voor de kinderen en hoe die vrijwilligers zich inzetten. Ik ben heel dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken. Het doet me stilstaan bij het feit dat we er echt gewoon meer moeten zijn voor elkaar. Want ja, waarom zijn we hier anders?”

Frances ontdekte daar niet alleen de waarde van vrijwilligerswerk, maar ook dat heel wat organisaties met een vrijwilligerstekort kampen. En dit terwijl sommige mensen en verenigingen echt afhankelijk zijn van vrijwilligers. Bovendien betekent vrijwilligerswerk, en jezelf belangeloos inzetten voor een ander, een grote meerwaarde voor de vrijwilliger zelf. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vrijwilligerswerk doen gelukkiger zijn en langer leven.

Om aan te tonen dat er voor iedereen gepast vrijwilligerswerk bestaat, trok het Make Belgium Great Again-team naar Gent waar ze zelf geblinddoekt om hulp vroegen. De personen die hen wilden helpen, kwamen terecht in een speciaal opgezette gameshow “Blind Gedropt”. Daar werd door middel van enkele snelle spelrondes bepaald wat voor type vrijwilligers deze mensen waren en wat voor soort vrijwilligerswerk bij hen zou passen. Dezelfde tactiek die de makers daarna - zij het op iets digitalere manier - op alle kijkers willen toepassen... 

Doe de Squatte Macchiato

Frances probeert wel vaker mensen in beweging te krijgen, maar in deze aflevering probeert ze het ook letterlijk. Te veel mensen zitten vaak urenlang aan een bureau, wat nefast is voor de gezondheid.  Voldoende reden voor Frances om aan de slag te gaan. En dat deed ze deze keer dicht bij huis… bij DPG Media zelf. Met hulp van meerkamper Hans van Alphen en Sean Dhondt probeerde ze haar collega’s aan het bewegen te krijgen aan de koffiemachine of tijdens meetings. Deze week verschenen bovendien over heel Vlaanderen heel wat hinkelpaden om iedereen ook op straat aan het bewegen te krijgen. 

Is’t oké?

De MeToo-beweging heeft heel wat in beweging gezet. Ondanks de sensibilisering gebeuren op het werk nog te veel zaken die niet door de beugel kunnen. 1 op 12 werknemers heeft met Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag te maken gehad in de laatste 6 maanden. Dat grensoverschrijdend gedrag is vaak subtiel, en we merken het niet altijd op als onze collega’s foute dingen meemaken… en nochtans ligt ook daar één van de sleutels. 

Frances trok naar een after work party, waar ze door middel van een Cluedo meets Escape Room collega’s hielp om opmerkzaam te zijn voor signalen - om er daarna beter mee om te kunnen gaan. 

Niet voor publicatie:

Deel de clip via deze gegevens:
URL: https://vtm.be/make-belgium-great-again/iedereen-vrijwilliger
EMBEDCODE:
<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%;"><iframe src="https://player.medialaancdn.be/embed-stable/min-embed/embed.html#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" frameborder="0" allowfullscreen style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0;top:0;"></iframe></div>

Meer informatie over het programma via veerle.van.mierlo@dpgmedia.be.

Over VTM

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://persweb.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de newsroom van DPG Media

Klik hier voor de newsroom van Qmusic en Joe

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be

VTM
Medialaan 1
1800 Vilvoorde